Niezależnie od tego, czy pracujemy w małej firmie, czy w dużej korporacji, wyjeżdżając w delegacji ważne jest, byśmy odpowiednio się ubezpieczyli. Niestety, ubezpieczenie OC i AC naszego auta to nie wszystko – abyśmy mogli czuć się w pełni komfortowo powinniśmy nabyć dodatkowe ubezpieczenie, gwarantujące nam bezpieczeństwo w trakcie trwania takiej podróży.
Kto powinien wykupić ubezpieczenie z powodu podróży służbowej i dlaczego warto to zrobić?
Pamiętajmy, że nasz pracodawca nie ma prawnego obowiązku wykupywania dla nas ubezpieczenia służbowej delegacji, dlatego sami powinniśmy się o to zatroszczyć. Niestety, do nieszczęśliwego wypadku lub przykrego incydentu może dojść wszędzie, a ubezpieczenia OC i AC pokrywają jedynie koszty związane z uszkodzeniami samochodu. Nawet posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego nie gwarantuje nam pełni bezpieczeństwa – gwarantuje ona bowiem finansowanie jedynie tych zabiegów, które finansowane są na podstawie standardowego ubezpieczenia zdrowotnego w danym państwie. Oznacza to więc, że możemy znaleźć się w sytuacji, w której dowiemy się, że za konieczną nam pomoc będziemy musieli dodatkowo zapłacić.
Nawet, jeśli wyjeżdżając w trasie jesteśmy zdrowi i w pełni sił, możliwe jest, że nasza sytuacja pogorszy się na miejscu. Każdy może przecież złamać nogę, czy po prostu zapaść na zdrowiu za granicą. Ubezpieczenie podróży służbowej zapewni nam finansowanie także na wypadek sytuacji kompletnie niezwiązanych z naszym zdrowiem – kradzieżą, napaścią, czy pobiciem. Jest to więc niezwykle kompleksowa opcja ubezpieczeniowa.
Jak jest zakres ubezpieczenia?
Obecnie omawiane ubezpieczenie staje się coraz popularniejszym produktem, toteż oferuje je mnóstwo firm i towarzystw ubezpieczeniowych. Co oczywiste, oferta jednej firmy może się dość znacząco różnić od drugiej, jednak istnieje kilka kwestii, na które wybierając takie ubezpieczenie należy koniecznie zwrócić uwagę.
Ubezpieczenie podróży firmowej powinno być bardzo szerokie. W jego składzie powinna znaleźć się przede wszystkim polisa medyczna o odpowiednim finansowaniu (w krajach UE wynoszącym przynajmniej 20.000 Euro). Kolejnymi składnikami omawianego ubezpieczenia, które koniecznie powinny się w nim znaleźć są polisy Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (NNW) oraz Assistance. Dobre ubezpieczenie podróży firmowej powinno zapewniać także finansowanie na wypadek zagubienia bagażu – na ten warunek powinniśmy zwrócić szczególną uwagę zwłaszcza, gdy wiemy, że przewozić będziemy w nim rzeczy drogocenne. Ostatnim składnikiem prezentowanej polisy jest ubezpieczenie OC życia prywatnego, które ochroni nas, gdy podczas delegacji doświadczymy powodzi, zalania lub pożaru.
Ile kosztuje omawiane ubezpieczenie?
Cena polisy podróży służbowej będzie różnić się w zależności od przedsiębiorstwa, z którym podpisujemy umowę. Firmy ubezpieczeniowe różnicują cenę w zależności od wykonywanej pracy – osoby, które pracują fizycznie zapłacą więcej, niż te, które wykonują prace biurowe lub umysłowe. W każdym jednak przypadku najtańszy wariant ubezpieczenia powinien kosztować nie więcej niż kilka złotych.
Pamiętać jednak należy, że niska cena polisy to jeszcze nie wszystko. Przed przystąpieniem do ubezpieczenia powinniśmy upewnić się, jaki jest jego zakres i jakie prawa i obowiązki nas dotyczą. Zachęcamy, by każdorazowo (również decydując się na ubezpieczenia innego typu) dokładnie zapoznawać się z umową.